Wersja polska Wersja angielska
Jesteś tutaj: Blog Wpływ rozwój infrastruktury transportowej i sportowej w Polsce na ceny nieruchomości

Wpływ rozwój infrastruktury transportowej i sportowej w Polsce na ceny nieruchomości

Infrastruktura komunikacyjna, tj. drogowa i lotniskowa są głównym czynnikiem pobudzającym aktywność rynku nieruchomości zarówno w Polsce jak i na całym świecie. Ekspansja rynku nieruchomości opiera się w dużej mierze na rozwoju infrastruktury transportowej. Zarówno nieruchomości prywatne takie jak domy lub mieszkania jak i lokale użytkowe tj. magazyny, powierzchnie komercyjne znajdujące się w niedalekim położeniu szlaków komunikacyjnych zyskują na wartości. Jednym z istotnych powodów koncentracji tych nieruchomości przy infrastrukturze transportowej jest możliwość szybszego przemieszczenia się w inne odległe miejsce. Współcześnie jest to niezwykle istotne. Społeczeństwo obecnie chce w łatwy i szybki sposób przedostać się z jednego końca miasta lub kraju na drugi, w tym celu niezbędne jest zapewnienie odpowiedniej infrastruktury.

Na wartość nieruchomości bezwątpienia wpływ ma jego lokalizacja i atrakcyjność położenia. Wart podkreślenia jest fakt, że nieruchomości mieszkaniowe oraz nieruchomości o przeznaczeniu handlowo -usługowym pod względem atrakcyjności położenia będą się wzajemnie od siebie różnić. Obiekty magazynowe najczęściej lokalizuje się przy autostradach, np. na południowy -zachód od Warszawy nieruchomości są położone wzdłuż drogi krajowej nr 2, w niedalekim sąsiedztwie Autostrady A2 i planowanych dróg ekspresowych S8 i S7. Innym atrakcyjnym położeniem dla obiektów magazynowych jest północ stolicy, okolice Targówka i Białołęki bowiem tam znajduje się droga ekspresowa S8. Z kolei najkorzystniejszym miejscem na lokale usługowe takie jak centra handlowe są obszary nie tylko o większym natężeniu ruchu, ale także te, gdzie występuje duża ekspozycja towaru spowodowana większym ruchem komunikacji pieszej, np. centra dużych miast, okolice lotnisk i dworców kolejowych. Natomiast atrakcyjniejszym położeniem dla nieruchomości mieszkalnych jest położenie o mniejszym poziomie uciążliwości spowodowanych hałasem. Właściciele takich lokali wybierają raczej spokojne dzielnice, domy znajdujące się na obrzeżach dużych aglomeracji. Jednakże oba typy nieruchomości łączy fakt, iż ich właściciele najbardziej są zainteresowani miejscami, gdzie występuje dobry szlak komunikacyjny oraz obiekty użyteczności publicznej. W przypadku lokali komercyjnych mogą to być stadiony, hale widowiskowo – sportowe, domy kultury itp. Natomiast w przypadku nieruchomości prywatnych często atutem jest bliskość placów zabaw, mniejszych boisk do gry oraz parków.

Ceny mieszkań na rynku są bardzo zróżnicowane w zależności od miasta, w którym się znajdują. W Polsce najdroższe mieszkania zgodnie z wykazem znajdują się w turystycznych nadmorskich miejscowościach takich jak Sopot i Jurata gdzie ceny sięgają średnio kolejno 9 364 zł i 15 500 zł za metr kwadratowy. Infrastruktura drogowa prowadząca do obu miejscowości jest obecnie bardzo wysoko rozwinięta. Dla przykładu podróżni z Warszawy mogą przedostać się do Sopotu albo autostradą A1 w trochę ponad 4 godziny pokonując 441 km albo drogą ekspresową S7 i drogą krajową DK 7 w niecałe 4 i pół godziny pokonując 352 km. Alternatywa szybkiej podróży i możliwość łatwej i przyjemnej komunikacji czyni polskie miejscowości nadmorskie bardzo atrakcyjne również pod względem kupna nieruchomości sezonowej, na okres wakacji i urlopów. Atutem są także krajobrazy, które przyciągają turystów z calej Europy. Infrastruktura lotniskowa niczym nie odstaje od drogowej. Obecnie oferowane przeloty z Lotniska Chopina w Warszawie do Gdańska np. krajowym przewoźnikiem PLL „LOT” oferują jedno godzinny czas podróży. Komfort i szybkość podróżowania w takich warunkach spotyka coraz więcej zwolenników. Dodatkowym atutem są ceny lotów, które mogą być obecnie, z założeniem wcześniejszego kupna biletów, w cenie nawet od 300 zł. Mając na uwadze komfort podróżowania oraz inne niewątpliwe atuty ceny nieruchomości w nadmorskich miejscowościach systematycznie rosną.

Ceny mieszkań i domów w podwarszawskich miejscowościach przewyższają ceny nieruchomości w wojewódzkich stolicach. Dla przykładu w Józefowie pod Warszawą ceny mieszkań sięgają 6 350 zł za metr kwadratowy, w Konstancinie -Jeziornej 6 550 zł. Dla porównania ceny w Krakowie to 6 831 zł za metr kwadratowy, w Łomży 3 277 zł, natomiast w Legnicy 2 952 zł. Zarówno do Józefowa jak i Konstancina – Jeziorny prowadzą wygodne i nowoczesne drogi wojewódzkie ułatwiająca komunikację.

Rozwój infrastruktury bezwątpienia silnie oddziałuje na ceny nieruchomości zarówno tych komercyjnych jak i prywatnych. W zależności od rodzaju nieruchomości rynek wymusza powstanie odpowiedniego typu zaplecza drogowego, lotniskowego lub sportowego. Dla nieruchomości komercyjnych będą to głośne, pełne ludzi i wystawione na ekspozycje miejsca, najlepiej przy drogach często uczęszczanych lub portach lotniczych. Natomiast dla nieruchomości mieszkaniowych najlepsze będą miejsca cichsze i spokojniejsze z rozwiniętą infrastrukturą sportowo – rekreacyjną. Jednym mianownikiem dla obu typów obiektów będzie łatwy i szybki sposób komunikacji z innymi obszarami kraju, a zatem dobrze rozwinięta infrastruktura transportowa.